2008 – Et år for IT

Etter å ha blitt valgt inn i styret våren 2007 bestod mye av sommeren og høsten på å planlegge, lære og spikre målsetningene for perioden. Mye av hovedmålene er selvfølgelig lagt på Tinget i 2007, men et hvert styre vil likevel velge ut deler av områdene der styret og ressursene mener er viktigst og der man mener man får gjort mest nytte og kan fullføre prosjektene man bruker ressurser og penger på.
Det sittende styret ser jeg på et styre som ikke har vært redde for å gjøre endringer, vi har heller ikke vært redde for å ta prinsipielle avgjørelser, flere av dem har utløst stort engasjement, mye positivt, men selvfølgelig også mye sterk kritikk. Både domsutvalget og appellkomiteen har vært aktivt brukt av både forbundsstyret og klubber i perioden. Jeg tror det er viktig med engasjement og at disse blir brukt ser jeg på seg et tegn på at bowling-demokratiet fungerer.

Et av de viktige punktene som periodisk har utløst mye debatt er ligaspillet, spilleformen og divisjonsoppsettet. Tinget i 2007 fikk så mange forslag rundt endringer i ligaspillet at Tinget valgte å opprette en egen Serie og UtviklingsKomite (SUK) for å samle forslagene, lufte dem blant medlemsmassen og gi et ”endelig” forslag til Tinget 2009. Personlig mener jeg også at forslaget burde være hardt forankret og ferdigdiskutert i forkant av Tinget 2009, slik at forslaget ikke kommer opp til diskusjon, men kun avstemning når det skal vedtas. Et ting med nye innspill, endringsforslag og enkeltstående forslag vil resultere i at det ikke blir gjort vedtak og at vi står i samme situasjon som for 2 år siden der vi vedtar å måtte behandle dette ved neste ting. Derfor vil jeg oppfordre alle til å nå diskutere dette grundig internt i klubbene, på treninger, styremøter og turneringer. Kretsene oppfordrer jeg til å lytte til sine klubber og der det er mulig forsøke å bidra til samarbeid og enighet. Deretter mener jeg det nå er viktig å IKKE fremme mange selvstendige forslag til Tinget 2009, men forsøke å påvirke SUK til å ta høyde for Deres syn og om det ikke implementeres av SUK helt slik din klubb ønsket, så ha tillitt til at SUK jobber på vegne av hele landet og at enkeltmedlemmene er oppnevnt av Tinget 2007 nettopp for å sikre god balanse av synspunkter, geografiske hensyn og fagkompetanse.

De fleste som kjenner meg personlig kjenner meg også som IT-mann, de som kjenner meg enda bedre vet at jeg også spiller bowling 😉 Med min bakgrunn fra IT, prosjektledelse og effektivisering ble det naturlig at mye av min tid og ressursbruk har gått til å modernisere rutiner og bygge bedre IT-løsninger.

Prosjekter, kanskje særlig på IT, har en tendens til å kreve mer tid enn man opprinnelig ser for seg, bli mer komplekse enn man tror, overgangsfasen blir smertefull og resultatet og effektiviseringen kan være vanskelig å måle.

De siste 18 månedene har vi gjennomført store endringer. De fleste IT rutinene for administrasjonen er snudd på hodet og både klubber, kretser og enkeltmedlemmer har fått mye nye løsninger å bryne seg på. For administrasjonen, som jobber med disse daglig, har nok utfordringen vært størst mens klubber og kretser tilsynelatende har kunne gjennomføre innmeldinger, utmeldinger, overganger osv uten alt for store problemer. Jeg skulle gjerne vært der vi er nå for 12mnd siden, men personlig synes er jeg rimelig fornøyd med løsningene vi har i dag. Mye er automatisert og når automatiseringen er gjort riktig gir det raskere, mer presise og bedre mulighet til å utnytte data og informasjon uten at det tar for mye ressurser.

Som jeg skrev i mitt forrige blogginnlegg, ”Året som forsvant”, så har den største endringen vært overgang til ny databasestruktur, elimineringen av NAIS og nye adminverkøy tilknyttet dette på ”Min Side”. Mye tid har gått siden mars 2007 og siden da har vi gjort samme omlegging av resultatsystemet for turneringer og ligaspill som vi gjorde for organisasjon og medlemsdatabasen.

Ligaspillet ble en særlig stor utfordring i år, da det ble vedtatt å spille prøveordningen etter ”svensk-modell”. Regelverket for prøveordningen, og dermed spilleformen vi skulle lage IT-løsningen for, ble laget kun få dager før første ligakamp. At Halgeir Ludvigsen klarte å trylle frem algoritmer og modeller for å kalkulere og vise frem tabellene med kveldsarbeid på disse få dagene må regnes som en av årets store bowling-bragder – at disse også passet inn med mitt nye system for å registrere resultatene må regnes som flaks. Tilfeldighetene skulle ha det til at Sofiemyr og Munken skulle møtes på Dora første ligarunde. Laptop og mobilt bredbånd i Dorahallen var en utfordring, men de siste endringene ble gjort etter oppvarming, testet og lagret mellom 1. og 2. serie og de første resultatene fra Umbro var registrert når kampen var ferdigspilt. Takket være bedre mobiltekning på E6 sørover fikk vi luket ut resten av de viktigste feilene og unngått mye av den ventede telefonstormen utover kvelden. –Helt klart et av årets bowling-minner for min del 🙂

Nå gjenstår det å lansere årets første IT-nyhet fra NBF. På kretsseminaret i mars 2007 lanserte vi gratis hjemmeside til alle kretsene. Nå er det klubbenes tur! Alle aktive klubber har nå fått egen hjemmeside. Den er bygget på samme prinsipp som kretsenes sider, der tanken er at det meste av nyttig informasjon en klubb vil ha på sidene kan hentes fra NBFs database og dermed automatiseres. Hver klubb er likevel unike og vil kunne legge opp nyheter, bilder, dokumenter, styrereferater selv. I tillegg har alle mulighet til ha egen gjestebok. Informasjon om medlemmer, turneringer på terminlisten, ligaspill, tabeller, styremedlemmer og kontaktinfo oppdateres automatisk og er tilpasset hver enkelt klubb.

Styremedlemmer i klubben har også tilgang til å administrere enkelte innstillinger, som om styrereferater skal være tilgjengelig for alle, eller kun for medlemmer. Gjestebok kan skrus av og på og man kan velge hvem som skal kunne skrive nyheter. Brukernavn og passord opprettes automatisk, man bruker NBF-kontoen som 381 personer allerede har opprettet på bowling.no.

Det gjenstår noen utfordringer, enkelte klubber har ”web-admin” som ikke sitter i styret, de har foreløpig begrenset tilgang. Klubbene mangler også gode muligheter for selv å legge ut egen logo og sponsorer på sidene. Disse funksjonene kommer ganske raskt, antagelig sammen med de første feilrettingene i løpet av januar.

Alle klubber som ikke hadde registrert hjemmeside fra før har nå fått link til sin nye side under organisasjon og linker i menyen til venstre. Klubber som fra før av har egen side kan selv velge å endre linken ved å logge inn på MinSide.

Alle sidene har adresse på formen: klubber.bowling.no/klubbenavn_bk/

(f:eks http://klubber.bowling.no/munken_bk/)

For klubber som ønsker å bruke egent domenenavn (f.eks http://www.munkenbk.no) kan dette registreres ved å kontakte undertegnede på bowling@bowling.no

Jeg ser frem til et godt nytt og spennende bowling-år i 2009. Godt Nytt år!