Intensjonen med vedtaket er å ta «et steg i riktig retning» i form av mer åpenhet rundt profilen hjemmelaget velger til kamp og mer sportslige profiler.
Som opplyst tidligere er det valgt ut 5 profiler i lengder fra 35 fot til 45 fot for å spille divisjonsspill i de øverste divisjonene. Som kjent er det store variasjoner på baner og oljemaskiner, både maskiner som skal kunne legge disse konkrete profilene og spesielt oljemaskiner med annen teknologi (les: veker). Under hele prosessen, inkludert tingdebatten, har det vært kjent at gjennomføringen av et slikt vedtak ikke vil tilsi at to kamper på samme valgte profil vil ha like spilleforhold.
Intensjonen med endringene er at opplysningen skal være retningsgivende for bortelaget så bortelaget i større grad enn i dag kan ha korrekte forventinger om hva de reiser til.
Dette kan i prinsippet gjøres på flere måter, men Tinget valgte alternativet med å ha noen forhåndsdefinerte profiler man velger i mellom. Dette for å gjøre opplysningen om hva man spiller på vesentlig enklere. En god del lag i de 3 berørte divisjonene holder til i haller som har maskiner der det er vanskelig, eller umulig, å legge profilen slik WTBAs intensjon har vært ved defineringen av profilen. For de lagene skal det, istedenfor avkrysning av profil, velges lengde (35-38-40-43-45), registreres maskintype og en fritekst-kommentar for å gi bortelaget egnet informasjon om profilen.
Sanksjonsreglementet ble grundig diskutert både på tinget og i ettertid. Sanksjoner er delt opp i 2 deler. Den første slår inn dersom det ikke informeres om profil innen fristen. Dette reglementet er enkelt å kontrollere, da offentliggjøringen skal gjøres på bowling.no på MinSide. Der blir tidspunktet for registrering loggført og kan enkelt kontrolleres. Det andre punktet går på det å faktisk legge olje slik det opplyses om. Dette er det selvfølgelig vanskelig å kontrollere og bowlingnorge vil fortsatt diskutere om det er gjort riktig eller galt.
Med dagens nye reglement har det som tidligere kun har vært regnet som usportslig blitt ulovlig. Som undertegnede påpekte på tinget så ligger bevisbyrden hos det protesterende laget og det vil selvfølgelig være vanskelig å bevise at det bevisst er lagt annen profil enn opplyst. Forhåpentligvis blir aldri denne paragrafen brukt, men dersom det blir bevist juks så finnes det nå klare sanksjonsregler. Dermed har vi tatt «et steg» i riktig retning.