1. divisjon herrer og damer, foruten 2. div herrer, har som kjent reisefordeling. Årets beregninger er nå ferdigstilt, og utbetaling til klubbene vil gjøres i løpet av inneværende uke, senest 6. november. Nedenfor følger litt mer informasjon om systematikken som ligger til grunn for fordelingen/utbetalingen. Dette primært ment som forklaring til nye klubber, som tidligere ikke har vært inkludert i denne ordningen.
Systemet baseres på at alle lag i de aktuelle divisjonene betaler inn det samme beløp, for tiden kr 8.000, til fellesskapet = NBF. Deretter estimerer NBF i stor detalj reisekostnader for hver avdeling. De totale reisekostnadene for hver avdeling avregnes så mot innbetalt beløp i samme avdeling, slik at netto reisekostnad blir identisk for alle lag i samme avdeling. Konsekvensen blir følgelig at lag med de laveste reisekostnadene subsidierer lag med høyere reisekostnad, i samme avdeling.
Dette systemet er vel etablert, og benyttes i mange idretter. Innbetalt beløp vil alltid være lavere enn en avdelings faktiske reisekostnader, slik at det blir aldri aktuelt for noe lag å få refundert alle sine reisekostnader. Videre vil det i enkelte tilfeller være så stor forskjell på reisekostnadene i en avdeling at noen lag ikke vil motta noen utbetaling i det hele tatt. (I år har denne situasjonen oppstått for to lag i 1. div herrer; som er en meget komplisert og dyr avdeling rent reisemessig.) Men for de aller fleste lag, som alle har betalt inn kr 8.000, vil man få tilbake et sted mellom kr 1.000 og kr 25.000. Dette er solidaritet i praksis!
Dette til informasjon – pengene vil altså utbetales i løpet av noen få dager. De to lagene som ikke vil motta noen utbetaling, vil få separat informasjon om dette.